Gå til hovedindhold

Børnehuset Haven

Velkommen til Børnehuset Haven. Her leger vi sammen.

Boldbanen kan bruges til alt fra fodbold, løb, hockey til at danse oven på en trillebør - der er masser af fantasi i Haven
  • Læs op

Indhold

    Vi er en lille integreret institution, som består af en vuggestue med 13 børn i alderen 0 – 2 år og to grupper i børnehaven med ca. 20 børn i hver i alderen 3 til 5 år.

    Kom og leg med os i Haven

    • Her inviteres du ind i et værdifuldt fællesskab, hvor børn og voksne trives
    • Her er børnenes behov i centrum - derfor er nærhed, omsorg og tryghed det vigtigste for os
    • Her vil du og dit barn opleve at blive set, mødt og forstået i jeres positive intentioner af imødekommende og engagerede medarbejdere
    • Her tilrettelægges ugens aktiviteter ud fra børnenes behov for læring, og aktiviteterne understøttes af den pædagogiske læreplan
    • Her deltager de kommende skolebørn i en storbørnsgruppe, som samarbejder med Møllevangsskolen
    • Her har vi kampvalg til forældrerådet, da forældreperspektivet er i højsæde og inddrages i arbejdet med principper for Havens pædagogiske praksis.

     

    Du kan læse mere om vores hverdag i vores velkomstpjece: Klik her.

    Har du spørgsmål til Børnehuset Haven, så kontakt pædagogisk leder Sanne Højby.

    Sådan ser her ud

    Haven er ikke blot vores navn – vi er en have. Vi har selvfølgelig et rigtigt hus, men vores omgivelser er noget helt særligt. Både børn og voksne nyder de smukke og inspirerende rammer.

    Legepladsen er grøn året rundt. Her sår og høster vi alt fra tomater til figner, alt imens børnene udfordres i naturens legeplads.

    Legepladsen er vores fælles rum og er centralt i hverdagen. Her møder vi hinanden på kryds og tværs. Vi øver os på linedans og belønnes med en is, når vi lykkes første gang. Der er også plads til en tur i hængekøjen for at slappe af. Det emmer af aktivitet og glæde, når vi er udenfor – legepladsen er et rum, børnene elsker at opholde sig i.

    Har børnene brug for at fordybelse sig, så er stuerne og vores stillerum inden for de rette rammer. Her kan rollelege, spil, læsning og fantasifulde kreative aktiviteter udfolde sig.

    I Haven tilbydes børnene med andre ord et spændende, inspirerende og trygt læringsmiljø, der giver dem gode muligheder for udvikling, læring og dannelse.

    Billeder fra vores hverdag

    Forrige Næste

    Hver dag gør vi vores bedste for at skabe dynamiske og alsidige læringsmiljøer, som giver alle børn mulighed for at udvikle sig og lære inden for de seks pædagogiske læreplanstemaer:

    1. Alsidig personlig udvikling
    2. Social udvikling
    3. Kommunikation og sprog
    4. Krop, sanser og bevægelse
    5. Natur, udeliv og science
    6. Kultur, æstetik og fællesskab

    Børn og personale er fordelt i mindre fællesskaber på stuerne, men der er også rig mulighed for at skabe venskaber på tværs af stuerne og dermed blive en del af det store fællesskab.

    Vores hverdag

    Kl. 6.30

    Haven åbner. Om morgenen mødes alle i Fællesrummet. Her starter dagen stille og roligt med morgenmad, og børnene nyder stilheden og den gode plads i huset.

    Kl. ca. 9

    Børnene tilbydes et mindre mellemmåltid, og herefter starter dagens aktivitet. Vi har en ugestruktur, som ser således ud:

    Mandag formiddag har vi bål, hvor vi ofte fornøjer os med at lave pandekager eller snobrød.

    Tirsdag formiddag arbejder storbørnsgruppen med skoleforberedende aktiviteter på tværs af de to børnehavegrupper Asken og Bøgen.

    Onsdag formiddag har de 3 til 4-årige hoppehold. Børnene deltager i alverdens forskellige bevægelseslege, som styrker deres motoriske udvikling, og så sluttes der altid af med yoga og afslapning. 

    Torsdag er turdag for børnehaven, og derfor har vuggestuen fællesrummet helt for sig selv. Det nyder de mindste og kaster sig i gang med leg og bevægelse.

    Fredag har vi syssel-dag. Her er der ofte gang i alverdens kreative aktiviteter som at tegne/male, lege med ler, være på værkstedet, spille brætspil eller lave puslespil.

    Frokost

    Sidst på formiddagen er der frokost. Vuggestuebørnene spiser kl. 10.30, og børnehaven spiser kl. ca. 11.00

    Over middag sover de mindste, og børnehavebørnene er på legepladsen.

    Kl. ca. 14

    Der serveres eftermiddagsmad, og herefter kan børnene gøre lige, hvad de har lyst til.

    Fra kl. 16

    Børnene er atter samlet, og de er primært i vores fællesrum.

    Kl. 17.00

    Haven lukker - om mandagen og fredagen dog kl. 16.30.

     

    Værdifulde traditioner der styrker fællesskaberne

    • februar er der fastelavn med masser af sjove og kreative udklædninger og ansigtsmaling, tøndeslåning og fastelavnsboller
    • marts er der overlevelsestur for storbørnsgruppen
    • april har vi påskejagt og -frokost for børnene
    • maj har vi Havedag, hvor forældre og børn hjælper med at gøre legepladsen fin og indbydende
    • sidst i maj tager storbørnsgruppen på cykeltur – og de cykler hele vejen rundt om Brabrand sø
    • august har vi forældremøde
    • oktober inviteres de børn, der netop er startet i børnehaveklassen, til gensynsfest
    • sidst i oktober har vi Halloweenfest med gys og skræk
    • december kendetegnes af en masse juleaktiviteter som julefest for børn og forældre, julefrokost og Luciaoptog af storbørnsgruppen

    I Haven har vi vores egen køkkendame, og det er vi stolte af. Dette er muligt, da et flertal af forældre har ønsket en fuldkostordning til børnene. Maden til børnene laves fra bunden og af gode råvarer. Der bruges mange grønsager, og meget er økologisk.

    I hverdagen betyder det:

    • at der tilbydes et morgenmåltid bestående af brød, grød eller gryn til børn, der møder inden kl. 7.30
    • at alle tilbydes et lille mellemmåltid kl. ca. 9; ofte bestående af rugbrød med smør og vand
    • til middag servers enten en fiskeret, en kødret, rugbrød, suppe eller grød
    • til eftermiddag serveres friskbagte boller og frugt
    • de allersidste børn får gerne en bid brød mere kl. ca. 16

     

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Der er en afstemning om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Et godt samarbejde mellem dig som forælder og stuens personale har en afgørende betydning for dit barns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

    Vi tillægger derfor forældresamarbejdet stor værdi, og hver dag arbejder vi for at skabe et tæt og forpligtende samarbejde med dig.

    For os er det vigtigt, at du føler dig mødt og forstået, så du i tillid og tryghed kan dele dine tanker og bekymringer om barnet med os. Vi vil gøre vores bedste for at lytte og sparre med dig og evt. holde et samarbejdsmøde.

    Er dit barn ikke helt i trivsel - har I f.eks. mange konflikter derhjemme – vil vi gerne være med til at tale om, hvordan hverdagen kan blive mere harmonisk.

    Obligatoriske samtaler

    Udover de nævnte samtaler i dagligdagen, inviterer vi også til en række samtaler, der ligger i en fast kadence.

    • Ca. 3 måneder efter opstart: du tilbydes en samtale med en af pædagogerne på stuen
    • Når barnet er 1 år: vi taler om barnets generelle udvikling og trivsel
    • Når barnet er ca. 2,6 år: vi afholder en status og udviklingssamtale kaldet ”På vej til børnehave”
    • Når barnet er ca. 5,3 år: vi afholder en status og udviklingssamtale kaldet ”På vej mod skole”

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Forældrene i Haven er meget engagerede, hvilket vi er rigtig glade for. Forældrene vil gerne have indflydelse på deres børns hverdag, og de nyder at indgå i vores fællesskab. Derfor oplever vi også ofte kampvalg til vores forældreråd. Du er meget velkommen til at være med.

    I forældrerådet arbejder vi med temaer såsom brug af iPads i børnehaven, privat legetøj og opstart af nye børn. Hvad synes du, vi skal tale om?

    Forældreperspektivet et meget vigtigt for os, og det har en central betydning, når der skal træffes principielle beslutninger.

    Vi har 4-5 møder om året.

    Se også, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Vi tror på, at børnene trives, lærer og udvikler sig, når de voksne:

    • tror på, at børnenes handlinger er meningsfulde
    • når vi italesætter barnet og dets intentioner positivt
    • giver børnene mulighed for at lære af sine fejltrin gennem positiv og ressourceorienteret ledelse, for da understøtter vi udviklingen af selvhjulpne og robuste børn
    • anviser børnene positivt ved at sige, hvad de gerne må i stedet for at irettesætte dem
    • er forudsigelige, så alle børn føler sig trygge og tør udfordre miljøet og dets muligheder
    • går foran som værdifulde rollemodeller
    • er tilgængelige og tilbyder børnene nærvær (kontakt før opgave)
    • tillægger forældreperspektivet værdi

    Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan 2022

    Opsamling på tilsyn efterår 2022

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Sidst opdateret: 18. januar 2024