Gå til hovedindhold

Børnehuset Frydenlund

Velkommen til Børnehuset Frydenlund. Her bruger vi tid på at lege.

Vi lægger stor vægt på at hjælpe børnene med at blive gode til at tale - vi læser f.eks. meget med børnene.
  • Læs op

Indhold

    I Børnehuset Frydenlund er vi 47 vuggestuebørn og 60 børnehavebørn. Det er vores mål, at alle - både små og store - skal føle sig glade og tilpas hver eneste dag, når de træder ind i Børnehuset Frydenlund. Hos os er det vigtigt, at alle bliver mødt og accepteret, præcis som de er.

    Vi voksne har hver især vores egne forskellige styrker og færdigheder. Gennem denne mangfoldighed arbejder vi sammen for at skabe en dejlig, tryg og udviklende dagligdag for børnene, hvor de kan udfolde sig på bedste vis. 

    Det vi bruger allermest tid på – altså vores pædagogiske grundsten – er leg. Når børn leger, udvikler de sig på alle områder. De øver sig i at knytte venskaber, samarbejde, tage initiativer, løse konflikter og bruge deres fantasi.

    Sprog og motorik (at bruge kroppen) er to andre nøgleord. De er også kernen i alt det, vi laver. Vi støtter og guider barnet, så det lærer nye ord og at få glæde ved at bevæge sig og bruge kroppen.

    Du kan læse mere om vores hverdag i vores velkomstpjece: Klik her

    Personalet i børnehaven:

    Personalet i vuggestuen: 

    Har du spørgsmål om Børnehuset Frydenlund, så kontakt pædagogisk leder Bettina Bech.

    Sådan ser her ud

    Inde og ude gør 47 vuggestuebørn og 60 børnehavebørn hver dag festlig i Børnehuset Frydenlund. Vores hus har to etager, og vi har også to legepladser – en til vuggestuen og en til børnehaven. 

    Vi er stolte af vores legepladser, som vi har indrettet, så de inviterer til forskellige typer af leg. Der er f.eks. legehuse, cykelbane, klatrestativ og ”gemmesteder”. Børnene kan få en oplevelse af at lege uforstyrret og uden indblanding fra de voksne, men de voksne er altid lige ved hånden.

    I vores store hus har vi flere specialrum til forskellige aktiviteter: baderum, sprogrum, puderum, sportsrum og soverum. Så der er mulighed for mange forskellige typer af leg.

    Hver stue i børnehaven har tre rum samt egen garderobe og indgang.

    Billeder fra vores hverdag

    Det er sjovt at klæde sig ud. Det gør vi til fastelavn og på andre tidspunkter af året.
    I vuggestuen er vi ude hver dag - der er så mange ting, vi kan lege med her
    Det er et hit at spille fodbold - hvem scorer det næste mål?
    Tre vuggestuebørn sidder inden for og leger - man skal holde tungen lige i munden for at få de små dele til at passe sammen.
    En god snak med veninderne i hængekøjen - det er hyggeligt
    Børn og voksen laver perlekæder - de små fingre øver sig i finmotorik.
    Det er sjovt at gynge, og når man er lille, får man hjælp af en voksen
    Børnene indgår i mange forskellige fællesskaber - og de er gode til at lege sammen og samarbejde.
    Børn og voksne leger med vand. Det er altid sjovt.
    Når man får hjælp af en voksen, kan selv de små vuggestuebørn nå højt op og røre solsejlet over sandkassen, hvor bolden ligger.
    Vi tager på tur i lokalområdet - det giver mulighed for at undersøge naturen. Her finder vi en kastanje.
    Fire børn har med stor iver kastet sig over at lave julepynt.
    Det er sjovt at rutsje - en gang til!
    Der er altid en voksen i nærheden, når et barn har brug for en snak eller hjælp.
    Børnene er glade for at være ude på vores legepladser - her er mange muligheder.
    Børnene sætter selv forskellige lege i gang. Men der er altid en voksen, som kan hjælpe med at finde på noget nyt, hvis der er brug for det.
    Der er mange træer på legepladsen. Det giver gode muligheder for at klatre - og børnene ved, hvor højt de må komme op, for vi har sat mærker.
    Vuggestuen har sin egen legeplads. Her er det også muligt at få en god lur, når man er blevet træt, for vi har en hængekøje.
    Mooncars er et stort hit på legepladsen - her holder to piger en kort pause, inden de kører videre.
    Vi lægger stor vægt på at hjælpe børnene med at blive gode til at tale - vi læser f.eks. meget med børnene.
    To piger leger med den lille karrusel - det er godt at have en ven, som vil skubbe, så farten bliver høj.
    Venskaber er en vigtig del af barndommen - så glæder man sig til at komme hen i børnehaven.
    Der er mange rum og steder til forskellige lege på legepladsen. Her kan man rigtig være sammen med sine venner.
    Der er gang i børnene - de løber, cykler, hopper, klatrer, springer, hinker og meget mere.
    Børnene er både i små og mindre grupper.
    I sandkassen sidder børn og voksne - her er plads til både leg og en lille bidbrød, hvis man er sulten.
    Fuld gang i børnehavens legeplads - mooncars, gynger og løb.

      Vores dag består både af faste elementer og spontane indslag. Overordnet er dagen opdelt på denne måde:

      Kl. 6.30-7.30

      Vi er få, så vi spiser morgenmad sammen i vuggestuen.

      Kl. 7.30-9

      Der kommer flere børn. De vinker farvel til deres forældre, og så går vi i gang med at lege.

      Kl. 9-10.30

      Vuggestuen holder samling kl. 9-9.30. Først får de lidt mad, og så er der aktiviteter. Det f.eks. være at synge. Bagefter går legen i gang – ofte ude på legepladsen. Børnene f.eks. gynger, tegner, leger med sand eller får læst en bog.

      Kl. 9-11

      Børnene får tilbudt et stykke rugbrød, og så har de masser af tid til at lege og udforske. Det kan være lege, som børnene selv finder på, men det kan også være aktiviteter, som de voksne står for – f.eks. maling, bygge togbane, ture ud af huset – kun fantasien sætter grænsen.

      Kl. 10.30-11

      Frokost i vuggestuen

      Kl. 11-11.30

      Børnehaven holder samling. Vi synger f.eks. sange, laver teater eller hører eventyr.

      Kl. 11.30-12

      Frokost i børnehaven

      Kl. 11.30-14

      Vi sover i vuggestuen, og når vi vågner, går vi i gang med at lege igen.

      Kl. 12-14

      Børnehaven har fuld gang i lege på legepladsen. De mindste børnehavebørn tager en lur, hvis de har brug for det.

      Kl. 14-15

      Vi bliver sulten af at lege, så det er tid til at spise madpakken.

      Kl. 15-16.15

      Vi leger i hele Børnehuset.

      Kl. 16.15-17

      Der er få børn, så vi samles i vuggestuen, inden Børnehuset lukker.

      Børnehuset lukker kl. 16.30 om mandagen og fredagen.

       

      Det er lækkert at spise hjemmelavet mad, og vi har eget køkken, som laver frokost. Børnene skal have en madpakke med, som de kan spise om eftermiddagen.

      I løbet af ugen får vi suppe, en vegetarisk ret, en ret med fjerkræ, en fiskeret og rugbrød. Der tilberedes sund og varieret mad med udgangspunkt i dansk madtradition, men vi lader os også inspirere af alverdens køkkener. Vi køber så vidt muligt danske, friske, økologiske råvarer, der er i sæsonen.

      Køkkenet styres af Bente, Fatima og Mona. På Aula og på opslagsstaven ved barnets stue kan du følge med i, hvad dit barn spiser til frokost.

      Døren åben til køkkenet, så børnene kan komme et smut forbi for at se, hvordan maden laves.

      Frokosten består af mad, der passer til barnets alder og udvikling. Derfor er maden til vuggestuen saltfattig, og råvarerne er tyggevenlige. Svine- og oksekød er valgt fra, da fjerkræ er lettere at fordøje og mild i smagen. Desuden er der i børnehuset børn fra mange kulturer, og de får forskellige smagsindtryk, præsenteres for forskellig mad og får en fælles madoplevelse. Børnenes måltider skal give grobund for et godt socialt samvær og fællesskab.

      Madpakker

      Eftermiddagsmaden er madpakker, som du selv laver og giver barnet med.

      Vuggestuebørnenes mad skal bestå af noget brød, frugt og grønt. (Dette gælder dog ikke børn under 1 år - dem sørger vi for).

      Børnehavebørnene skal have en madpakkemed, der indeholder brød, frugt, grønt og måske en rest fra aftensmaden. Vi varmer dog ikke mad, så det skal kunne spises koldt.

      Mad fra vores køkken

      Her er et par billeder af mad fra vores køkken

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Der er en afstemning om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Samarbejdet mellem dig som forælder og os er afgørende for dit barns udvikling og trivsel.

      På barnets første dag i Børnehuset Frydenlund har vi afsat tid til at tale med dig om dit barn. Vi vil gerne lære barnets hverdag derhjemme at kende, for den viden bruger vi til at støtte barnet.

      Og vi vil også fortælle dig om, hvordan vi oplever barnet hos os, så du ved, hvordan barnet har haft det. Derfor er det vigtigt, at du har tid til en garderobesnak mindst en gang om ugen samt en årlig forældresamtale.

      Kort om starten

      Du får et velkomstbrev 14. dage før, dit barn starter i Børnehuset Frydenlund. Vi laver en aftale om, hvordan den første dag skal være, og i fællesskab laver vi en plan for, hvad der er bedst for dit barn. Der er dermed ikke en fast plan, men sammen laver vi den rigtige plan for dit barn. Det gør vi, fordi det er vigtigt at tage udganspunkt i dit barns behov.

      Kom og vær med

      Forældrene er med til at udvikle børnenes hverdag. Det er helt uvurderligt for os at høre den viden, input og idéer, og vi er meget glade for, at der er et engageret forældreråd i Børnehuset Frydenlund. Forældrerådet er sparringspartnere for den pædagogiske leder og medarbejderne.

      Forældrerådet består af ca. 5, som repræsenterer forældrene samt et par medarbejdere og den pædagogiske leder.

      Der er også mange andre ting, du som forælder kan deltage i. Vi har en forventning om, at du f.eks. deltager i sommer- og julefest – så dit barn oplever, at du tager del i barnets hverdag i Børnehuset. 

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan 2022

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Læs vores tilsynsrapport nederst på siden her.

      Sidst opdateret: 19. juni 2024