Gå til hovedindhold

Børnehuset Derudá

Velkommen til Børnehuset Derudá. Vi er et godt sted at være barn – her er leg, grin, venskaber, læring, dannelse, trivsel og udvikling.

Vi hjælper børnene med at udvikle deres sprog - her er der oplægning ude på legepladsen
  • Læs op

Indhold

    Vi har stor fokus på leg, sprog, musik, motorik (glæden ved at bruge kroppen) og selvhjulpenhed (at kunne selv). Det skal være sjovt at lære – det skal være sjovt at gå i Børnehuset Derudá.

    Vi møder barnet med anerkendelse. Det betyder, at vi har fokus på barnets intentioner og ikke kun dets handlinger - vi hjælper barnet med at forstå sig selv.

    Det er vigtigt for os at hjælpe børnene med at udvikle deres følelser, få forståelse for andres følelser og med at kunne danne relationer til andre mennesker. Dette skaber basis for tryghed og tillid til verden.

    Vi stræber efter, at børnene i Derudá udvikler sig til selvstændige, selvsikre individer der er fyldt med livsmod og en stor nysgerrighed på verden omkring dem. 

    Har du spørgsmål om Børnehuset Derudá, så kontakt pædagogisk leder Mette Hornemann.

    Sådan ser her ud

    Vi er et stort hus, hvor der både er mulighed for åbne døre, men også plads til ro og fordybelse bag en lukket dør. Vi er både fælles og hver for sig.

    Husets hjerte er køkkenfællesrummet, der binder vuggestuen og børnehaven sammen. Hver afdeling har også eget fællesrum, som vi bruger til leg, musik og bevægelse.

    Vuggestuen består af tre stuer (Orange Scene, Blåhvalen og Den Grønne Gren) med 11 børn på hver stue.

    Børnehaven består af to stuer (Guldsmeden og Himmelblå) med i alt ca. 50 børn. De ældste børn fra de to grupper er med i Storbørnsgruppen. De er med i gruppen det sidste år, de går i Derudá.

    Legeplads

    Vi har en kæmpestor legeplads med gynger, klatretårne, sandkasser, svævebane, bakker, legehuse og cykelbane. Vi har også en multibane og en lille have med træer, pilekrat og frugtbuske. 

    Der går en hæk ned gennem vores legeplads, og ud fra hver vuggestue er der en lille gårdhave. Vuggestuen har også deres egen legeplads, hvor der er en låge, så man kan komme ind til de store børn. 

    Billeder fra vores hverdag

    Fuld fart over feltet - to piger gynger og en dreng løber forbi. I Derudá har vi en bevægelses- og motorikvejleder, og vi hjælper børnene med at blive glade for at bruge kroppen.
    To børn har fundet mange flotte farver frem og er i gang med at lave en gave til deres forældre
    Naturen er spændende - her holder et barn glasset med alle de insekter, vi har fundet
    To børn leger med sand og mudder på legepladsen
    Vi hjælper børnene med at udvikle deres sprog - her er der oplægning ude på legepladsen
    Børn på tur til en af lokalområdets legepladser
    Vi har verdens bedste svævebane på vores legeplads
    Børn sidder i rundkreds og har samling - her lærer vi f.eks. at være koncentreret og have et fælles fokus
    En flok børn sidder sammen i den store gynge, og to andre børn skubber gyngen. I Derudá lægger vi vægt på fællesskab og at hjælpe hinanden.
    Vi låner gymnastiksalen på Frydenlundskolen, så vi har meget plads at bevæge os på
    Børnene oplever både små og store fællesskaber. Her er et barn og en voksen helt fordybet i at lege med sand.
    Det skal være sjovt at gå i Derudá, så vi bruger meget tid på at lege. Vi er ude på legepladsen hver dag.
    At lege med sand er altid et stort hit, når vi er på legepladsen

      Vi arbejder med, at alle børn oplever en forudsigelig hverdag, hvor der tages hensyn til de behov, børnene udtrykker – både i forhold til det enkelte barn, men også de fællesskaber barnet er en del af.

      De pædagogiske aktiviteter planlægger vi ud fra børnegruppens behov. Det kan f.eks. være køn, alder, fysik og venskaber. Alt vi gør, har udgangspunkt i den pædagogiske læreplan.

      Dagsrytmen i Derudá

      Kl. 6.30-8

      Institutionen åbner, og vi er sammen i fællesrummet ved køkkenet.

      Kl. 8-9

      Vi begynder at gå ind på stuerne og lege.

      Kl. 9-9.15

      Vi samles på stuerne og får en bid brød (en morgensnack). Vi læser, synger og taler med børnene om, hvad der skal ske i løbet af formiddagen.

      Kl. 9.15-10.45

      Der er aktiviteter inde eller ude.

      Kl. 10.50-11.20

      Vuggestuen spiser frokost.

      Børnehaven holder samling - vi læser, synger og finder på små lege.

      Kl. 11.20-11.50

      Vuggestuen putter børn til middagslur.

      Børnehaven spiser middagsmad.

      Kl. 11.50-14

      Vuggestuebørnene og de yngste børnehavebørn sover middagslur.

      Børnehaven er på legepladsen.

      Kl. 14-15

      Vi spiser madpakker, så der er energi til at lege videre.

      Kl. 14.30-16

      Det er tid til at lege igen - både inde og ude.

      Kl. 16-17

      De sidste børn og voksne samles i køkkenfællesrummet eller på legepladsen.

      Vi lukker kl. 16.30 om mandagen og fredagen.

      Traditioner

      • Vi holder fastelavn, hvor vi klæder os ud og slå katten af tønden.
      • I maj har vi en arbejdseftermiddag for forældre.
      • D. 17. maj er en vigtig dag, for det er børnehusets fødselsdag, som vi fejrer med fælles morgenmad, musik og lækkerier.
      • Dagen før Kristi Himmelfart tager de 4-6-årige på bustur til Kalø Vig.
      • Når de ældste børn skal til at begynde i skole, har vi en stor fest for dem i juni.
      • I august holder vi sensommerfest.

      I Børnehuset Derudá har vi en frokostordning. Hver dag der bliver lavet formiddagsmad og frokost i vores køkken til børnene.

      Madpakker til eftermiddagsmad skal du give dit barn med.

      Børnene kan følge med i, hvordan maden bliver lavet, da vi har et åbent køkken. De kan både dufte og smage lidt på maden. Børnene er glad for at kigge med, når Maria koger, braser og sylter. Vi har et åbent køkken, fordi vi ønsker, at børnene skal være nysgerrige på mad. Hvad smager af maden? Er det sødt, surt eller stærkt?

      Maden laves fra bunden af gode og friske råvarer i sæsonen. Der er varm mad tre dage om ugen. To dage er rugbrød med forskelligt pålæg. Børnene får varieret mad med årstidens grøntsager, og børnene får smagt alt fra selleribøffer til mormor-frikadeller.

      Vi har guldmærke i økologi, så 98% af maden er økologisk. Vi lægger vægt på klimavenlig mad, hvor alt udnyttes, så vi undgår mindst muligt madspil.

      Måltidet anrettes med mange farver og smagsnuancer, så børnenes madglæde vækkes.

      Vi har ikke morgenmad fremme, men hvis man kommer uden at have spist, kan vi altid finde en portion havregrød eller en skrive brød-

      Hvis du har spørgsmål om maden, er du altid velkommen til at komme forbi køkkenet. Menuplanen kan du se på AULA.

      Mad fra vores køkken

      Her er et par billeder af mad fra vores køkken

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Der er en afstemning om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Samarbejdet mellem dig og os bygger bro mellem hjem og barnets hverdag hos os, og det er derfor til gavn for barnet.

      Vi lægger vægt på et godt forældresamarbejde. Det betyder, at vi opfordrer dig til at fortælle os lidt om barnet, når du afleverer. Det er f.eks. hvornår barnet er stået op, hvordan barnet har det, eller hvis der er andet, du mener, kan have betydning for barnets dag hos os. Og vi tilstræber at få en kort snak med dig om barnets dag hos os, når du henter barnet.

      Møder

      Nogle gange er der brug for en snak, inden barnet starter. Ellers holder vi en forældresamtale efter 3-4 måneder, hvor vi taler om barnets trivsel og udvikling.

      Når barnet bliver ca. 2,5 år, holder vi endnu en forældresamtale. Her taler vi om, hvad barnet har brug for inden børnehavestart.

      Vi laver en sprogvurdering, når barnet er 3 år og 4 måneder. 

      Det er altid muligt at aftale flere samtaler, hvis der er behov for det.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Forældrerådet bliver valgt for to år ad gangen. De er bindeled til de andre forældre og til dagtilbuddets bestyrelse. Forældrerådet er vigtige for Børnehuset, og de deltager f.eks., når der skal ansættes nyt personale, og de laver forskellige arrangementer.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      I Derudá kommer vi det enkelte barn i møde på dets eget niveau og er parate til at yde en særlig indsats for de børn, der har særlige behov!

      Vi har fokus på børns psykiske sundhed. Vi hjælper barnet med at lære at rumme egne og andres følelser og nærvær.

      Barnets fysiske sundhed prioriterer vi også højt. Vi arbejder med madens betydning for barnets velbefindende og udvikling, og vi lægger vægt på fysiske aktiviteter og lege.

      Der er tre nøgleord i vores pædagogik: musik, sprog og selvhjulpenhed:

      • Vi bruger musik og drama som et pædagogisk redskab. Hver fredag har vi musik og bevægelse for hele børnehuset.
      • Vi lægger vægt på at have gode og nærværende samtaler med barnet hver dag. Vi tager udgangspunkt i det, vi oplever sammen og i det, der har barnets interesse.
      • Vi hjælper barnet til at have mod på at udforske egne evner og omgivelser. I Deruda giver vi børnene tid og opmuntring til at prøve selv.

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan 2022

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Læs vores tilsynsrapport nederst på siden her.

       

      Sidst opdateret: 19. juni 2024