Hvem er vi
Møllevang Dagtilbud består af ni afdelinger: seks integrerede afdelinger (både vuggestue og børnehave) og tre vuggestuer.
Vi er ca. 570 glade børn og ca. 160 engagerede medarbejdere.
Det gode børneliv
Det gode børneliv er for os fyldt af leg og fællesskab. Hos os skal alle have venner – nogen man glæder sig til at være sammen med.
Legen fylder hverdagen, for det er sjovt at lege. Men vi leger ikke bare for sjov. Legen er meget vigtig, når et barn udvikler sig. Det er her, barnet øver sig på at bruge sin krop, sit sprog, sin fantasi og være sammen med andre børn og voksne.
I Møllevang Dagtilbud forstår vi børn som nogen, der har forskellige behov. Vi prøver altid at forstå barnets hensigter ved at gå i børnehøjde – så vi voksne sidder f.eks. meget nede på gulvet for at have god øjenkontakt. Vi er nysgerrige på børnenes perspektiver, og børnene tages med på råd i de daglige gøremål.
Det er vigtigt for os, at børnene føler sig set, hørt og forstået hver dag, så vi arbejder anerkendende. For at skabe trygge og forudsigelige rammer deler vi børnene op i mindre grupper i det daglige og efter behov. Men vi sørger også for, at der er gode muligheder for at være i det store fællesskab - måske er der endnu en ven på en anden stue?
Vi hjælper og guider børnene i både stort og småt. Børnene bliver skubbet blidt på vej, så de kan lære de mange ting, som et barn på 0-6 år prøver for første gang. Det giver selvtillid at kunne selv, og vi giver dem tid og plads til at øve sig.
Høj faglighed
Vi vil give børnene det bedste, så de trives og udvikler sig. Voksne, der ved noget, er spændende for børn at være sammen med. Derfor lægger vi stor vægt på efter- og videreuddannelse og at have faglige netværksgrupper på tværs af afdelinger.
Vi har tre faglige netværk. Her deler vi alt fra hverdagens gode idéer til den seneste forskning, så vi kan inspirere hinanden og blive endnu dygtigere.
- Sprog er nøglen til kommunikation, følelser og fællesskab. Vi arbejder f.eks. med dialogisk læsning.
- Faglige fyrtårne er pædagoger, der bistår med udviklingen af fagligheden. Vi arbejder med Stærkere Læringsfællesskaber – det betyder, at vi er sammen om at udvikle det pædagogiske læringsmiljø, så børnene kan udvikle sig bedst muligt.
- Maden bliver lavet i hver afdeling fra bunden hver dag. Måltidet er samlingspunkt - sanserne sættes i spil, og her foregår rigtig meget læring.
Dagtilbudslederen og de pædagogiske ledere har et tæt samarbejde og udgør dagtilbuddets ledelsesteam. Vi er sammen om at udvikle Møllevang Dagtilbud, og den pædagogiske læreplan udgør rammen for det pædagogiske arbejde.
Samarbejde med skole
For børnene og forældrene ændrer livet sig markant, når de skal begynde i skole. Det er et spændende nyt skridt! Vi ønsker, at børnene får det bedst mulige grundlag for at starte i skolen, så derfor har vi et tæt samarbejde med dig som forælder.
Vi giver børnene gode oplevelser og erfaringer med deltagelse i lege, samvær og andre aktiviteter, så de bliver gode til at indgå i sociale fællesskaber. Vi sørger for at præsentere børnene for både det faglige (f.eks. former og tal) og det sociale, og i dagtilbuddet fylder det sociale mest. Dette princip er udarbejdet af forældrebestyrelsen.
Vores storebørnsgrupper laver både aktiviteter i egen afdeling og mødes på tværs, så de kan lære kommende klassekammerater at kende. De pædagogiske aktiviteter, vi laver med børnene, er vigtige og brugbare, uanset hvilken skole barnet skal starte på.
Møllevangsskolen er den lokale folkeskole og vores primære samarbejdspartner. Vi har et tæt og godt samarbejde, hvor både skole og dagtilbud deltager i hinandens aktiviteter, så der er noget genkendeligt for barnet – de kender vejen til skolen, bygningen og ikke mindst gymnastiksalen, hvor vi leger.
Sammen med dig som forælder deler vi oplysninger om barnet med skolen; det er oplysninger, der hjælper skolen med at kunne tage godt imod dit barn.