Gå til hovedindhold

Vuggestuen Vestervang

Velkommen til Vuggestuen Vestervang - en vuggestue i grønne omgivelser ved Botanisk Have

Musik og rytmer - et barn og en voksen giver et nummer på vores xylofon. Musikpædagogik er en del af vores hverdag.
  • Læs op

Indhold

    Her er vi – Vuggestuen Vestervangs personale. Det er os, der leger med dit barn hver dag og skaber inspirerende læringsmiljøer. Vi kan synge så højt, at ruderne dirrer. Vi kan fortælle historier med dybe, høje og skøre stemmer. Vi kan fordybe os i alverdens kribble-krabble-dyr i insektboet på legepladsen. Vi kan hjælpe børnene med at finde trolden i troldeskoven. Vi kan sparke en fodbold helt op i himlen, og vi kan løbe så stærk ned af en bakke, at der nærmest kommer fartstriber i græsset. Vi kan også trøste, når noget gør ondt eller bliver svært. Vi kan give et kram, når dit barn endelig tager sine første skridt i vuggestuen. Det er os, der ser, hører, guider og glæder os sammen med dit barn hver dag!

    Vi er en god blanding af erfarne og nye medarbejdere i forskellige aldre. Vi har forskellige kompetencer med i rygsækken, som vi gerne deler med vores kolleger på de andre stuer.

    Hos os er vi særligt optagede af hele tiden at styrke vores relationskompetence. Vi ynder desuden at bruge sang og historiefortælling som pædagogiske redskaber til at skabe glæde, udvikling og styrke relationer. Vi har en dejlig grøn legeplads, og vi bruger uderummet i alt slags vejr til kreative udfoldelser og motoriske udfordringer.

    Du kan læse mere om vores hverdag i vores velkomstpjece: klik her.

    Har du spørgsmål om Vuggestuen Vestervang, så kontakt pædagogisk leder Marie Schaarup Andersen.

    Sådan ser her ud

    Vuggestuen Vestervang har fire stuer – blå, gul, grøn og rød – og alle er med 12-14 børn. Hver stue har tilknyttet fire voksne: 2 pædagoger og 2 pædagogmedhjælpere eller studerende. Stuerne fordeler sig i vores etplanshus, hvor samlingspunktet er fællesrummet midt i huset.

    Fællesrummet er hjertet i huset, hvor vi mødes til fællessang og -dans. Det er også her, vi bygger forhindringsbaner og ser, hvem der kan kravle højest op i ribben. Hver stue har forskellige legestationer og legetøj, hvilket gør det spændende for børnene at gå på opdagelse på hinandens stuer.

    Vores skønne grønne legeplads skaber rum for mangfoldige sanseoplevelser. Børnene kan dufte til blomster og spise bær direkte fra busken. De kan se og høre fuglene. De kan stikke hænderne godt ned i sand, vand og mudder. De kan suse ned af bakken og holde udkig fra legetårnet.

    På legepladsen er der højt til loftet – her kan vi have store armbevægelser og være vilde, men der er også plads til at være stille. Vi bruger vores uderum hver formiddag og eftermiddag, og vi slutter altid dagen af på legepladsen.

    Billeder af vores hverdag

    Forrige Næste

    Det skal være både sjovt og lærerigt at gå i vuggestue. Derfor forsøger vi hele tiden at kombinere vores planlagte aktiviteter med det spontane, som giver mulighed for at følge børnenes interesse i nuet. Vi tilpasser vores aktiviteter til børnenes behov og niveau, så der altid er mulighed for at give barnet succesoplevelser.

    Vores hverdag

    Kl. 6.30-7.15

    Vuggestuen åbner. Der serveres morgenmad i fællesrummet til de børn, der ikke har spist hjemmefra.

    Kl. 8.00-9.00

    I dette tidsrum modtager vi de fleste af vuggestuens børn. Vi sætter aktiviteter i gang – vi læser bøger, synger i fællesrummet og leger på stuerne.

    Kl. 9.00-9.30

    Vi holder samling på stuerne. Her har børnene mulighed for at se hinanden i øjnene og skabe kontakt til leg. Vi synger fagtesange og fortæller historier fra vores dramakufferter. Vi spiser frugt og brød.

    Kl. 9.30-10.45

    Vi sætter planlagte pædagogiske aktiviteter i gang – f.eks. storbørnsgruppe, musik og motorikhold. Vi leger på legepladsen eller går på tur i nærområdet.

    Kl. 10.45-12.00

    Vi spiser middagsmad kl. 10:45 på stuerne. Bagefter sover de fleste børn middagslur i krybberummet eller udenfor.

    Kl. 12.00-14.00

    Børnene vågner efter lur. Vi leger og hygger på stuerne og i fællesrummet. Personalet afvikler pauser og møder.

    Kl. 14.00-16.00

    Vi spiser eftermiddagsmad. Bagefter leger vi og går ud på legepladsen igen.

    Kl. 16.00-17.00 (16.30 mandag og fredag)

    De sidste børn og voksne samles på legepladsen.

     

    Traditioner

    Vi holder fastelavn i februar, sommerfest i juni og julefest i december.

    I køkkenet bliver alt mad lavet fra bunden af Anja. Brødet er hjemmebagt, og der laves hjemmerørt mayonnaise og remoulade. Vi har øko-guldmærket, hvilket vil sige 90-100% økologisk mad.

    Kosten er sammensat efter børnenes ernæringsbehov, smagspræferencer og årstidens sæsonråvarer. Der bruges mange forskellige krydderier samt sunde fedtstoffer som olie og nødder.  

    Morgenmad: Havregrød med frugtkompot, brød med ost og smør.

    Formiddag: Grovbrød og frugt.

    Frokost: Der er 1 ugentlig rugbrødsdag med fiskepålæg, kød, æg og grønt. Fiskedag hver uge samt suppe og grød, kødret 1 gang hver 14. dag og ellers variation efter årstiden.

    Eftermiddag: Variation af forskelligt brød hertil smør, ost eller andet pålæg som humus, æggesalat og kogte eller ovnbagte grøntsager.

    Der drikkes vand til alle måltider. To gange om ugen er der mælk/modermælkserstatning om eftermiddagen.

    Måltidet er vigtigt

    Under måltiderne øver børnene deres selvhjulenhed. De mindste øver sig i at vende skeen rigtigt og ramme munden, mens de største spiser med kniv og gaffel og øver sig i at øse vand og mad op.

    Ved bordet taler vi om maden, og børnene bruger deres sanser ved at dufte, smage og røre ved maden. Måltidet er også en social aktivitet, hvor vi f.eks. taler om, hvad der er sket på legepladsen om formiddagen.

    Mad fra vores køkken

    Her er et par billeder af mad fra vores køkken

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Der er en afstemning om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    I Vuggestuen Vestervang vil du opleve personale, der tager sig tid til at fortælle om dit barns trivsel og udvikling i vuggestuen. Når vi deler viden med hinanden, skaber vi de bedste forudsætninger for altid at tage udgangspunkt i barnets aktuelle behov.

    Vi deler alle de gode historier om barnet med dig, og vi deler også de udfordringer, der kommer. Vi giver os tid til lære dig som forælder at kende, da det skaber tryghed og giver gode betingelser for et godt samarbejde.

    I løbet af vuggestuetiden afholder vi følgende forældresamtaler:

    • Introsamtale (kort efter opstarten)
    • Status-udviklingssamtale (omkring 14 måneder)
    • Status-udviklingssamtale (omkring 2,9 år)

    Samtalerne bidrager til at styrke samarbejdet, og sammen sætter vi mål for barnets videre udvikling.

    Vi afholder også samtaler, hvis der opstår et behov – det kan både være et behov fra personalets eller fra din side.

    Indkøring

    At begynde i vuggestue er en stor livsbegivenhed for både barn og forældre. Vi ved, at det ofte er forbundet med mange tanker hos dig som forælder – det kan være forventningens glæde over det nye, der skal ske, men det kan også være bekymringer over, hvordan det mon kommer til at gå.

    En indkøring i vores vuggestue vil altid tage udgangspunkt i barnets og familiens individuelle behov. Derfor har vi ikke en fast køreplan for indkøring. Første dag vil du være her sammen med barnet i cirka en time. Sammen kan I udforske de nye omgivelser og møde personalet. Allerede på dag to vil forløbene se forskellige ud, da børn reagerer forskelligt på opstarten.

    Vi vil altid opfordre dig til at dele alle de tanker, du har. På den måde skaber vi bedst muligt en indkøring, som er tryg for både barn og forældre.

    Forældreråd

    Vi har et engageret forældreråd, som giver os forældreperspektiver på vores praksis. Eksempelvis har vi arbejdet med samskabelse mellem vuggestue og forældre og har talt om, hvordan forældre med særlige kompetencer kan bidrage til den pædagogiske hverdag. Det kan f.eks. være musiske eller håndværksmæssige kompetencer.

    Eksempler på andre forældrerådsopgaver:

    • Involveres i budgetarbejde, regelsætninger og ansættelse af personale
    • Indflydelse på indretning af vuggestuen
    • Deltage i planlægningen af arrangementer og aktiviteter

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed. Der er valg til forældrerådet en gang om året i august.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan 2022

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Sidst opdateret: 11. september 2023